top of page

HISTORIE TRATI

uhd-4k-wallpaper-vintage-paper-texture.j

Lokální trať Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice / Úštěk byla vystavěna na přelomu let 1889/1890 akciovou společností vzniklou z místních podnikatelských kruhů s původním německým názvem Localbahn Grosspriesen-Wernstadt-Auscha (L.G.W.A.) a byla slavnostně předána do provozu 18.8.1890. Její vyjímečnost u dochovaného úseku spočívá v absolutním přimknutí se k rázu a profilu krajiny stoupající údolím Lučního potoka od toku řeky Labe v nadmořské výšce 149 m.n.m. , až na náhorní planinu u bývalé zastávky Mukařov ve výšce 576 m.n.m..To celé na délce pouhých 15 km, za cenu značného stoupání, překračujícího běžně 40 promile a bez pomoci velkých mostních či tunelových staveb. Nejmalebnější úsek ze dna údolí ve Velkém Březně, až do pouhých 6 km vzdálených, avšak o 150 metrů výše položených Zubrnic , se naštěstí podařilo zachovat do současnosti. Lokálka zažívala v běhu dějin své silné i slabé stránky, avšak ten nejčernější den přišel s počátkem roku 1978, kdy nejvyšší státní představitelé rozhodli, že trať již nevyhovuje „moderní“ době a bude na ní zastaven veškerý provoz. Dne 27.5.1978 vyjely vlaky naposledy.

i[1].jpg

Víte, že?

Historie

  • Více informací o historii tratě se dozvíte v našem železničním muzeu na nádraží v Zubrnicích.

  • Pravidelný turistický provoz na trati Velké Březno - Zubrnice byl zahájen v roce 2016 (Turistická linka T3 na objednávku Ústeckého kraje).

  • V roce 2019 jsme spustili kampaň "Příští stanice Lovečkovice", která je zaměřena na obnovu tratě do Lovečkovic.

uhd-4k-wallpaper-vintage-paper-texture.j

Naštěstí spoustě lidí nebyl osud tratě lhostejný a v rámci tehdejších možností vznikla snaha o zachování alespoň části tratě pro rádoby muzejní provoz v rámci vzniku Muzea v přírodě v Zubrnicích. Sice se až do roku 1992 nepodařilo provoz obnovit ,ale díky této aktivitě byl zachován dnes provozovaný úsek z Velkého Března do Zubrnic. V roce 1993 vzniklo současné sdružení Zubrnická museální železnice a v tom samém vyjely na krátkou dobu několika měsíců první „muzejní“ vlaky. Celý proces byl završen rokem 2008, kdy se podařilo trať a její zbytky konečně naším občanským sdružením odkoupit a po nutných legislativních krocích a uvedení tratě do „normového“ stavu se v roce 2010 slavnostně zahájil sezónní turistický provoz, kterého součástí je též železniční muzeum na nádraží v Zubrnicích, expozice historické parní vodárny na nádraží Ústí n.L. – Střekov a minimuzea na nádraží v Lovečkovicích.

Galerie

bottom of page