Otevřený nákladní vůz Vt

Vůz byl pravděpodobně vyroben v Kopřivnici v roce 1941 a byl určen pro Německé říšské dráhy. K ČSD přešel po skončení druhé světové války a jeho původní označení bohužel neznáme. Těsně po válce měl označení Vt4-66016 a v roce 1947 došlo k přeznačení na Vt4-74779. V roce 1966 došlo u ČSD k přeznačení veškerého vozového parku dle mezinárodních pravidel. Náš vůz byl fyzicky přeznačen až 4.6.1967 při revizi v dílnách Plzeň a to na Vt 20 54 517 7680-6. Další revize byla po třech letech v září 1970 v Lounech. Zde namísto opravy byl navržen na zrušení. Zrušen byl patrně ještě téhož roku. Mezinárodní číselné označení dokládá, že vůz byl již pravděpodobně v horším technickém stavu, neboť byl určen pouze pro vnitrostátní přepravy a rychlost mu byla snížena na 50 km/h. Po zrušení nebyl naštěstí sešrotován, ale vyčleněn pro potřeby výtopny Kralupy nad Vltavou. Po revizi, kterou provedlo pobočné vozové depo též v Kralupech dne 2.9.1971, mu bylo přiděleno nové označení Pom 45389. Vůz začal být znovu používán, ale pouze pro neveřejnou dopravu pro potřeby depa, a to až do září 1978. Pak byl definitivně odstaven a používán pouze jako pojízdný vnitropodnikový sklad náhradních dílů. V roce 2004, při slučování vozového a lokomotivního depa v Kralupech hrozilo, že vůz bude v rámci ¨úklidu¨ prostor sešrotován a tak jsme se rozhodli pro jeho odkup. To se povedlo koncem zimy 2005, bohužel v době jedněch z nejvyšších cen šrotu v posledních letech, což bylo na výsledné ceně znát. Ale za záchranu vozu to snad stálo. Převoz vozu do V. Března proběhl pak počátkem dubna 2005 naším motorovým vozem M131.1280, vracejícím se z akce ¨Do Okoře bez oře¨( vlaky Kralupy – Zákolany a zpět ). Vůz je u nás používán zatím v původním stavu stále ke skladovacím účelům a též je vhodný a několikrát byl použit i do historických nákladních vlaků pro fotografy. Aktuálně ho lze spatřit v deponii ve Velkém Březně.