M 131.1280

Vůz byl vyroben v roce 1951 v Tatře Studénka (výrobní číslo 66785).  Jezdil převážně v jižních Čechách na blatenských lokálkách. Po ukončení provozu pod správou ČSD byl odprodán na vlečku Agrochemického podniku v Písku. Zde byl začátkem devadesátých let objeven jedním ze členů sdružení a zakoupen do soukromého valstnictví, podobně jako tehdy všechna vozidla v Zubrnicích. Nejprve byl vůz převezen na vlečku Modřanských strojíren spolu s vozem BDlm a dalším soukromým M131.1243. Zde započali první práce na opravě vozu. Vzhledem k situaci v podniku bylo nutné hledat další místo pro odstavení vozu a pokračování renovace. Po krátkých mezičasech ve Velkém Březně a Blatné nakonec vůz skončil ve Výtopně Zlíchov, kde se práce na renovaci rozběhly naplno. Vzhledem k finanční náročnosti opravy a i k novému uspořádání ZMŽ došlo v roce 1997 prodeji vozu našemu sdružení. Tak bylo možné opravu dotáhnout do úspěšného konce a od roku 2001 je vůz opět provozní. První kilometry v nové roli historického vozidla najížděl v okolí Prahy, po čase se přesunul do Velkého Března a vlastně putuje s ostatními vozidly tam, kde je naše zázemí. V době nájmu depa v Lovosicích vyjížděl z Lovosic, nyní čeká na opravu v Ústí n.L.. K tomu se sluší dodat, že vůz má v roce 2018 dodaný komplet nový motorový rám po rekonstrukci ( spalovací motor + dynamo + kompresor ), ale poté byla objevena závada na nápravové převodovce, a od té doby čeká na slisování nové hnací nápravy a převodovky, což je pro železniční průmysl v ČR nepřekonatelný problém. Snad se podaří.