Služební vůz D 8-3941

V roce 1997 členové našeho spolku objevili na vlečce elektrárny Tušimice bývalý služební vůz D, který zde sloužil jako sklad. Firma už ho nepoužívala a díky vstřícnosti elektrárny se podařilo jej odkoupit za symbolických 122Kč.

Oprava byla zahájena v roce 1999. Byla znovu oplechována střecha, vyměněna velká část palubek stěn bočnic a provedena generální oprava pojezdové části. Během opravy střechy byl také znovu vyroben žebřík na střechu. V roce 2001 byly postupně vyvázány obě nápravy. V nových palubkách bočnice bylo také vyříznuto okno do oddílu pro přepravu zboží. Byla doplněna chybějící bateriová skříň, dynamo a vzduchové části brzdy.

Vůz pochází z roku 1936, byl vyroben firmou Tatra Kopřivnice pro Československé státní dráhy. Používal se zejména v osobních vlacích pro přepravu zavazadel, později byl řazen i do manipulačních nákladních vlaků. Jezdil na Plzeňsku a jeho evidenční číslo bylo 8-3941.

V České republice se zachovaly pravděpodobně pouze tři exempláře. V Ostravě, v muzeu ČD v Lužné u Prahy a náš. Nejvíce se původnímu stavu podobá ten ostravský, sloužil proto jako vzor k renovaci vozu našeho. Jedinou odlišností je velikost vyhlídek pro vlakvedoucího, které jsou u našeho vozu menší a mají jinak řešeny okenní rámy. Vyhlídky byly vyměněny během provozu u ČSD.

Náš vůz není vytápěn. Z původního parního topení jsou namontovány pouze kohouty a v interiéru kryt topnic.

Vůz má po renovaci za sebou pouze jednu jízdu, a to na natáčení Menzelova filmu „Obsluhoval jsem anglického krále“ ve Vejprtech v roce 2005. Při cestě zpět vznikla závada na kluzném ložisku, kdy došlo k roztavení kompozitové vrstvy. To je opraveno a vůz je opět funkční. Nasazován do pravidelného provozu není, pouze vyjímečně může být použit např. opět k natáčení či služebním účelům. Naposledy v roce 2015 byl použit jako ¨štábní vůz¨ při natáčení seriálu ¨Já Mattoni¨ . Trvale ho lze vidět v Železničním muzeu v Zubrnicích.