Vůz Blm 5-2356

Vůz, který velmi významně zasáhl do image ZMŽ je Blm 5-2356 patřící Národnímu technickému Muzeu. K ČSD byl dodán jako Clm 4-6304.

Byl součástí první dodávky verze vybavené pouze sedadly třetí třídy. Tu dodala Československým státním dráhám Královopolská strojírna v Brně na přelomu let 1935 / 1936 a měla celkem 28 vozů. Tento konkrétní vůz byl dodán ještě v závěru roku 1935 a byl vyroben pod výrobním číslem 15857.

O konkrétním provozním nasazení tohoto vozu se nám mnoho zjistit nepodařilo. Známe jen tyto útržky:

- ke dni 15.5.1952 byl ve stavu domovské stanice Benešov u Prahy
- v roce 1956 mu bylo zároveň se zrušením třetí vozové třídy změněno označení z Clm 4-6304 na Blm 4-6304
- v roce 1957 při celoplošném přečíslování osobních vozů ČSD dostal označení Blm 5-2356
- při dalším přečíslování po roce 1966 mu bylo změněno označení na Blm 70 54 25-09 278-4
– koncem roku 1969 jezdí někde v obvodu vozového depa Ústí nad Labem
– v měsících červen až srpen 1974 je stále v obvodu vozového depa Ústí nad Labem a s největší pravděpodobností je přidělen domovské stanici Česká Lípa
– 20.8.1976 prošel poslední dílenskou opravou v dílnách v Krnově (a dostal i nový lak a na něm nápis domovská stanice Ústí nad Labem)
– v listopadu 1976 je ve stavu vozového depa Praha a přidělen domovské stanici Praha Vršovice a podle nalezených jízdenek při opravě vozu jezdil i na trati Benešov – Vlašim – Trhový Štěpánov
– 4.2.1977 měl v Liberci poslední půlroční prohlídku
– v únoru a březnu 1977 jezdil na trati z Liberce do Frýdlantu v Čechách, pod vozovým depem Hradec Králové. Šlo o jeho poslední provozní nasazení a krátce na to byl zřejmě zrušen.
– počátkem osmdesátých let byl předán Národnímu technickému muzeu a stál v depozitáři v Čelákovicích

Vozy tohoto typu se vyráběly v několika sériích (viz parostroj.net). Proto se zejména interiér jednotlivých vozů dost významně lišil. Náš vůz měl původně vysoké dřevěné lavice, zašupovací dveře do oddílu s kulatým oknem a mezi každou lavicí a zavazadlovým košem svislou tyč pro stojící cestující.

Během svého provozu byl několikrát přestavěn a to jak v interiéru odstraněním kamen na tuhá paliva výměnou za horkovzdušný naftový agregát, změnou vzoru tapety na stěnách, změnou osvětlovacích těles, tak i zvenčí, kde byl odstraněn komín a koncová světla.

Renovace vozu v režii ZMŽ proběhla v letech 2004-2008. Vůz byl pronajat, neboť v té době spolek neměl k dispozici žádný vlastní přípojný vůz k již provozovanému „Hurvínkovi“ M131.1280. Při vlastních pracích se ukázaly velmi rozsáhlé závady zejména na představcích díky letitému zatékání poškozenou střechou. Nakonec se veškeré dřevěné stropní části představků musely vyrobit nové, stejně tak jsou nové i střešní plechy. Bylo komplikované vůbec najít v okolí firmu, která by byla ochotná se komplikovanou opravou zabývat. Nakonec opravu realizovala firma z Kralup nad Vltavou a zázemí depa v Kaučuku poskytl Unipetrol.  Střecha pak byla opravena rovněž dodavatelsky na nádrží v Zubrnicích.

Zajímavé bylo rovněž doplnění chybějících částí interiéru. Díky panu Josefu Kvasilovi byl objeven vrak sesterského vozu, sloužící jako zahradní útulek v třešňovce poblíž Prachatic. Po dohodě s majiteli sadu nám bylo umožněno odvézt si dostupných dílů dle libosti. Takto se podařilo doplnit jednu chybějící lavici, plechový kryt na kamna a oboje posuvné dveře v interiéru a několik dalších drobnějších částí.

Vzhled vozu je koncipován do období druhé poloviny 60. let. Byly provedeny částečné změny v interiéru znovuobnovením vytápění na tuhá paliva a byly doplněny chybějící části.

Vůz působí velmi archaicky a byl cestující veřejností značně oblíben. První jízda pro veřejnost proběhla na jaře 2009 z Kralup n/V. do Noutonic. Poté byl nasazován na většinu akcí ZMŽ, například jízdy po Švestkové dráze 2009, Č. Lípa-Kravaře 2010, po Kozí dráze 2010 atd. Vyvrcholením však byly první jízdy na znovuobnovené lokálce V. Březno-Zubrnice 27. 10. 2010, kde byl posléze nasazován pravidelně.

Při provozování vozu se začaly projevovat nedostatky na dřevěné kostře skříně způsobené stářím, jejich oprava by vyžadovala vysoké investice. Rovněž celý pojezd vozu a brzda nebyly v dobrém stavu. Nová koncepce zápůjček NTM ale prakticky znemožnila jakékoliv další užívání tohoto vozu v našich podmínkách a tak byl vůz po necelých čtyřech letech provozování na podzim 2012 vrácen vlastníkovi.

V současné době jej lze spatřit v depozitáři NTM v Chomutově.