Lokotraktor
T201.9001 (Typ 22L2N)
Lokomotiva T201.9001 "Crochat" po obnoveném nátěru v remíze ve stanici Úpořiny
Pro manévrování v palebných pozicích s těžkými dělovými vozy v 1. světové válce (v poziční válce na západní frontě, zejména v bitvě u Verdunu) byly firmou Henry Crochat pro francouzské ministerstvo národní obrany vyráběny dvou a čtyřnápravové motorové lokomotivy. Armádní zakázka přes 200ks byla vyrobena ve spolupráci s licenčními zbrojními firmami Saint-Chamond a Le Creusot.
Firma H.Crochat nabídla pro tento účel hnací ústrojí vlastní konstrukce (jako rakousko-uherské benzino-elektrické vlaky konstruktéra Porscheho) s elektrickým přenosem výkonu. Byl použit vznětový motor na těžká paliva spřažený s kompaudním dynamem a dvěma hnacími elektromotory, umístěnými v klasickém tramvajovém závěsu v pojezdu vozidla. Hmotnost této dvounápravové lokomotivy je 22 tun, výkon pak 100 koní (cca 75kW).
Po 1. světové válce v letech 1919-1922 prodávala francouzská armáda přebytečné zásoby. Tak se lokomotiva v roce 1928 dostala do Čech, v té době ještě stále jako technická novinka. Stroj byl vyroben v roce 1916. V Čechách jezdil na vlečce cukrovaru v Nymburce pod označením T201.9001. Sloužil až do počátku devadesátých let, kdy se stal nepotřebným, neboť cukrovar byl zrušen. Po následující krádeži některých součástí z barevných kovů se stal nepojízdným. Během likvidace cukrovaru byla lokomotiva odkoupena a stala se součástí sbírek.
V letech 1999-2000 byla prozatím alespoň z exteriéru uvedena do vystavovatelného stavu.
V roce 2023 za podpory projektu Ministerstva dopravy „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel v období 2021-2023“ byla lokomotiva odvezena za účelem obnovy laku a poté bude opět převezena do prostor expozice železničního muzea v Zubrnicích.